• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
På grund av strul och felaktiga besked från KF och borgenärer så har jag nu efter drygt ett år nu återkallat den och skickat in en ny.
Skuldsaneringen var inledd och jag har betalat till KF sedan början på året.

Idag fick jag en bekräftelse från KF på att jag återkallat min ansökan, och det står att dom kommer betala tillbaka det jag betalat in till dom... stämmer detta?
När och hur betalar dom tillbaka det i så fall?
Varför har du återkallat ansökan ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Har du inte fått beviljat skuldsaneringen ?
Det betalas tillbaka om du inte har ett skuldsaldo hos Kfm för då tillfaller pengarna Kfm.
Jag har ingen aning om varför det tagit så jädra lång tid :(
Skuldsaneringen inleddes i början på december men var fortfarande inte beslutad när jag följde handläggarens råd och återkallade den och skickade in en ny ansökan förra veckan.

Det ligger skulder hos KF, så varför dom skulle betala tillbaks det jag betalat in förstår jag inte... men jag har fått så mycket annan felaktig information i över ett år nu så jag antar att det inte stämmer att dom skulle betala tillbaka något.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Varför har du återkallat ansökan ?
Jag fick fel besked gällande ifall flera skulder skulle ingå i ansökan eller inte.. och för ett par veckor sedan kom ett inkassokrav på en skuld som fanns med på min första ansökan, men som tydligen missats att läggas in i ärendet, så jag kunde inte göra något annat än att återkalla den och ansöka på nytt för att få med de skulder som missats tidigare, för inkassobolaget skulle ha hela skulden inom 7 dagar vilket är omöjligt.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Sällan man stöter på det här.
Men minns jag rätt så är det om du hade löneutmätning vid inledandet så kommer det i stället utmätas.

Hade du inte det kanske det betalas ut till dig.
Jag hade ingen löneutmätning innan inledandet, jag fick en summa jag betalat varje månad.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag har ingen aning om varför det tagit så jädra lång tid :(
Skuldsaneringen inleddes i början på december men var fortfarande inte beslutad när jag följde handläggarens råd och återkallade den och skickade in en ny ansökan förra veckan.

Det ligger skulder hos KF, så varför dom skulle betala tillbaks det jag betalat in förstår jag inte... men jag har fått så mycket annan felaktig information i över ett år nu så jag antar att det inte stämmer att dom skulle betala tillbaka något.
I brevet vid inledande står att om saneringen inte beviljas så går pengarna till skulderna som ligger hos Kfm.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag fick fel besked gällande ifall flera skulder skulle ingå i ansökan eller inte.. och för ett par veckor sedan kom ett inkassokrav på en skuld som fanns med på min första ansökan, men som tydligen missats att läggas in i ärendet, så jag kunde inte göra något annat än att återkalla den och ansöka på nytt för att få med de skulder som missats tidigare, för inkassobolaget skulle ha hela skulden inom 7 dagar vilket är omöjligt.
Fast var lånet taget innan inledande så ingår den i din sanering så den hade du inte skullat betala.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Fast var lånet taget innan inledande så ingår den i din sanering så den hade du inte skullat betala.
Det inkassokrav jag fick var för ett kreditkort, jag använde det kortet 2 gånger efter skuldsaneringen inleddes, men jag betalade också in pengar på detta kort efter inledandet, och 95% av skulden var gammal, men inkassobolaget skrev uttryckligen att dom visste att jag hade skuldsanering men att denna skuld hade uppkommit efter inledandet så dom skulle ha pengar direkt...

Jag fick rådet av KF att återkalla och skicka in ny ansökan i alla fall, vilket är kul att höra 13 månader efter jag skickade in min första ansökan :(
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Det inkassokrav jag fick var för ett kreditkort, jag använde det kortet 2 gånger efter skuldsaneringen inleddes, men jag betalade också in pengar på detta kort efter inledandet, och 95% av skulden var gammal, men inkassobolaget skrev uttryckligen att dom visste att jag hade skuldsanering men att denna skuld hade uppkommit efter inledandet så dom skulle ha pengar direkt...

Jag fick rådet av KF att återkalla och skicka in ny ansökan i alla fall, vilket är kul att höra 13 månader efter jag skickade in min första ansökan :(
Okej, det gör det lite mer förståeligt.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Det känns som att du fått en dålig handläggare som inte skött detta på ett bra sätt
Jag vet inte alls vart det gått fel, men det har varit felaktigheter sedan första dagen typ, och jag har blivit tillsagd en sak på telefon och sedan fått ett annat besked i brev.. och vissa skulder har inkassobolaget, handläggaren och KF's jurist inte varit överens om vet jag.. dom har inte kunnat komma överens om när exakt en skuld uppstått... bara för att ett företag är så sega att dom inte fakturerar förrän 2 år efter skulden uppstått så gör ju inte detta att skulden hamnar utanför skuldsaneringen.. men det kvittar nu för nu är allt med på den nya ansökan i alla fall.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Okej, det gör det lite mer förståeligt.
Jo, men man kan ju tycka att bara de transaktioner jag gjorde efter inledandet skulle räknas som "efter skuldsaneringens inledande".. speciellt eftersom jag gjorde dom innan jag blev meddelad att skuldsaneringen var påbörjad.. men tydligen inte.. och varför det gick nästan 10 månader efter inledandet och dom aldrig fattade något beslut vet jag inte :(
Denna skuld var bara den sista droppen som gjorde det omöjligt för mig att lösa detta på något annat sätt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp